Het is zo ver! Met de bijna 700.000 Franse gebruikers van Frizbiz, tellen wij nu meer dan 1,3 miljoen gebruikers, gelijk verspreid over België en Frankrijk. Ja, je leest het goed – een miljoen! 😳
Deze internationale expansie biedt een nieuwe stimulerende uitdaging aan het team. De overname van Frizbiz is een unieke kans om een nieuwe markt, een nieuw land te veroveren. En dat, zonder van nul te beginnen. “Van nul beginnen in een nieuw land, een betrouwbare database opbouwen zoals dat van Frizbiz, dat zou ons jaren kosten,” zegt Jonathan Schockaert, CEO van Ring Twice.
Opportunistisch zijn, kansen grijpen wanneer ze zich voordoen, ook dat is ondernemen. Voor degenen die ons al een tijdje volgen (of niet), wij hadden ons in 2016 al gewaagd aan een internationaal avontuur. “Het werkte toen niet zoals verwacht. We zijn een beetje met lege handen terug naar huis gegaan. Maar we hebben ons geconcentreerd op de winstgevendheid van Ring Twice. We hebben de tijd genomen om een sterk model uit te bouwen,” getuigt Jonathan. Model dat we nu klaar zijn om te dupliceren op andere markten. Soms is het beter om een stap terug te doen om vandaag twee stappen vooruit te zetten.
Ring Twice en Frizbiz hebben een vergelijkbare weg afgelegd: opgericht rond dezelfde periode in 2013, wij hebben ons over precies dezelfde problemen gebogen. En dat op minder dan 120 kilometer van elkaar! “Soms op dezelfde manier, soms door compleet tegenovergestelde paden te nemen,” legt Jonathan uit, “maar altijd met dezelfde overtuiging: de beste oplossing creëren die voldoet aan de behoeften van onze gebruikers“.
Ring Twice en Frizbiz kunnen veel van elkaar leren. “We gaan proberen onze sterke punten in Frankrijk toe te passen. In meer dan 10 jaar ondernemerschap hebben we veel geleerd. Net als Frizbiz. Hun ervaring kan ons veel bijbrengen. Zowel voor onze gemeenschap in Frankrijk als voor het verbeteren van de ervaring van onze Belgische gemeenschap. Het is ons doel om het beste van beide werelden te nemen en zo de beste marktoplossing te bouwen,” verklaart Jonathan.
En wat nu?
“Met twee keer zoveel gebruikers kunnen we twee keer zoveel impact hebben!” zegt Jonathan. “Deze overname vertegenwoordigt een interessante groeimogelijkheid. Vorig jaar hebben we 30% groei verwezenlijkt. Maar als we terug willen naar een groei van drie cijfers, was het belangrijk voor ons om verder te kijken dan onze grenzen”.
“Dit is onze eerste acquisitie, en wie weet waar het zal eindigen? Als we succesvol kunnen zijn op een markt die we niet kennen… Laat het lot zijn gang gaan!” jubelt Jonathan.
Wat betreft Augustin en Romain, de twee oprichters van Frizbiz, concentreren zij zich op HomeLife, hun B2B-platform. Het was cruciaal voor hen om de continuïteit van Frizbiz te waarborgen door het te vertrouwen aan een bedrijf dat hun waarden deelde. Ze ondersteunen Ring Twice voor een optimale overgang.